Blåbärscheesecake



Karindagen till ära bjuder jag här på ett recept på en blåbärscheescake jag gjorde på semestern för ett par veckor sedan. Tycker att den var riktigt fräsch och god och jag måste säga att jag till min stora förvåning tyckte bättre om denna än självaste Leilas new york blueberry cheesecake som jag gjorde i våras. Att denna dessutom innehåller något färre ingredienser, färre kalorier och går snabbare att göra är ett plus i kanten. Receptet kommer från en sommarreceptbilaga till Femina 2006.

Blåbärscheesecake (10 personer)


Botten:
ca 20 digestivekex
150 g smör

Fyllning:
400 g philadelphiaost
3 ägg
4 msk socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk blåbär, färska/frysta

Topping:
2 dl crème fraiche
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker

Till garnering:
citronmelissblad
4 msk blåbär

Gör så här:
Stöt sönder kexen i en mortel eller kör dem i matberedare. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut "degen" i en form med löstagbar botten och förvara i kylen. Vispa ost och ägg med socker och vaniljsocker. Blanda ner bären och bred fyllningen över kexbottnen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 C, 35-40 min. Låt svalna. Blanda ingredienserna till toppingen och bred ut över kakan och sätt tillbaka i ugnen 5 min. Låt kakan svalna i kylen och garnera sedan med blåbär och citronmelissblad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0