California Dreamin'

Inte mindre än tre av mina vänner med respektive är så lyckligt lottade att de ska tillbringa sina sommarsemestrar i Kalifornien. Underbara, älskade Kalifornien vars största stad Los Angeles är en av mina absoluta favoritstäder och där jag drömmer om att bo en vacker dag.

Jag har själv varit i Kalifornien vid två tillfällen. Dels mars/april 2007 då jag och maken (som på den tiden var min pojkvän) flög till San Fransisco och rutten sedan såg ut såhär: Santa Cruz - Monterey - Santa Barbara - Los Angeles - San Diego - Yosemite National Park - Napa & Sonoma Valley - San Fransisco. Andra gången jag var där var i augusti/september 2008 då vi tillsammans med ett annat par gjorde följande resrutt: NYC - Los Angeles - Las Vegas - Palm Springs - Los Angeles - NYC. Båda gångerna var vi där i lite drygt två veckor.

Jag har lovat mina vänner att mejla mina bästa Kalifornientips, och tänkte att det kunde vara lika bra att lägga upp dem här på bloggen för att även dela med mig till andra som kan tänkas vara intresserade av lite tips och inspiration. Listan kan göras hur lång som helst så detta är absolut ingen komplett guide på något sätt. Dock innehåller den de flesta av mina absoluta personliga favoriter. Here we go (har fritt blandat bilder från båda resorna)!

Los Angeles

Bo:
Här vill jag varmt rekommendera tre helt olika ställen. Channel Road Inn B&B i Santa Monica är ett väldigt charmigt och prisvärt Bed & Breakfast med rum inredda i olika stilar. Det är egentligen en stor villa så hela känslan där inger lite "hemma hos-feeling" och har en väldigt trevlig atmosfär. Den hemlagade frukosten är ljuvlig liksom jordnötskakorna de lägger in på nattygsbordet när de gör i ordning rummet inför kvällen. På eftermiddagarna dukas det upp en liten vin- och ostbuffé där gästerna kan gottas och småprata med varandra vilket är väldigt trevligt. Channel Road Inn ligger alldeles i norra Santa Monica och det finns cyklar att låna som man kan cykla längsmed strandpromenaden hela vägen ända ner till Venice Beach.

The Huntley Hotel är ett lite lyxigare hotell som också ligger i Santa Monica. I detta flervåningshotell har man en fantastisk utsikt över Stilla Havet och Santa Monica Mountains. Både Channel Road Inn och Huntely ligger ett stenkast från stranden.

I flotta och mytomspunna Beverly Hills ligger The Beverly Hills Hotel. Jag kände mig som en riktig drottning under det dygnet vi bodde där! Inte alls lika toppmodernt som Huntley men ett hotell i sann amerikansk lyxanda. Beverly Hills Hotel är dessutom romantiskt och så tyckte även maken som passade på att fria till mig på detta hotell för snart två år sedan...





Äta & Dricka:
Högst upp i Huntley Hotel ligger baren och restaurangen The Penthouse. Helt klart värt ett besök med sin goda mat, underbara utsikt och utsökta drinkar. Har dessutom aldrig bjudits på en vackrare utsikt då jag besökt "damernas".



Mondrian Hotel i West Hollywood har en härlig restaurang som brukar vara välfylld med vackra trendiga LA-människor. Bara att sitta där och beskåda alla dessa människor är en upplevelse i sig. Här bjuds man förutom på god mat också på en vidunderlig utsikt över LA. Fördrinken intas lämpligen på Sky Bar, en "poolbar" alldeles intill Mondrian.

Restaurangen Geoffrey's i Malibou är också värt ett besök. Där kan man sitta alldeles intill havet och beskåda solen gå ner i havet eller månen som lyser upp natten samtidigt som man hör vågornas brus - magiskt!

Göra:
Här kan listan göras hur lång som helst! Ett måste är att åka inlines och/eller cykla mellan Santa Monica och Venice Beach - so American. Att tillbringa en dag på Universal Studios är också att rekommendera om man gillar fartfyllda åk. Annars tycker jag att man ska strosa omkring i de olika stadsdelarna och bara uppleva atmosfären och möjligtvis ta en fika på kändistäta och ekologiska Urth Caffé på Melrose Avenue. Bra shopping finns i Santa Monica, exempelvis är Fred Segal helt okej.



San Fransisco
En mysig och sofistikerad stad där man till skillnad från LA lätt tar sig runt till fots då staden är ganska kompakt. Mitt bästa råd när det gäller San Fransisco är att hyra en cykel och cykla över Golden Gate-bron. Annars finns här bra shopping, trevliga restauranger (passa på att äta "seafood"!) och mysiga fik lite varstans.







Yosemite National Park
Efter några dygn i "ytliga" LA kan det vara härligt att komma till det inte så ytliga Yosemite National Park som jag fann som en kontrast till det övriga Kalifornien. Här fick vi frisk luft och motion när vi gjorde en dagsvanding våren 2007. Om våren bjuder nationalparken på mäktiga vattenfall och det var inte heller för varmt att vandra den cirka fem timmar långa vandringen uppe i "bergen".





Napa & Sonoma Valley
Här kryllar det av vingårdar så det är bara att välja och vraka! Med bil blir det av naturliga skäl ett begränsat antal provsmakningar men jag rekommenderar helt klart att göra några stopp för att smaka på det lokala vinet och köpa med sig några flaskor hem. Beringer i Napa är ett ställe som vi var på som jag minns var bra.

Santa Barbara
Santa Barbara ligger norr om LA så åker man längsmed Highway 1 är detta ett ställe man passerar oavsett. Staden är ganska liten och lugn och invånarna tycks främst bestå av pensionärer och studenter. Det är dock en trevlig stad som helt klart är värt ett besök och som också är ganska lagom för ett stopp innan man åker vidare söder- eller norrut. Dessutom ligger det ett antal vingårdar runt Santa Barbara som kan vara ett bra alternativ för de som inte åker till Napa eller Sonoma. När vi var här 2007 bodde vi ett par nätter på Casa Del Mar och åt våra middagar på trevliga Enterprise Fish Co.



Highway 1/Big Sur
Detta är vägen man ska åka mellan San Fransisco och Los Angeles om man vill ha vacker utsikt (och vem vill inte ha det när man är ute och kör bil?)! Det spelar ingen roll åt vilket håll man åker men det är bra att ha lite tid på sig för diverse stopp på vägen. Dels för att fota men finns tiden är det också trevligt att stanna till i Monterey och cykla (att cykla tycker jag är ett väldigt bra sätt att ta sig runt!) ut på halvön där den världsberömda golfbanan Pebble Beach ligger liksom Carmel Beach där självaste Clintan är borgmästare. Faktum är att vi till vår stora förvåning såg homom på stranden (ja han till och med hälsade på Jonas!) och jag lyckades till och med knäppa en bild!





San Diego
Vi var i San Diego men hittade varken något särskilt bra boende eller restauranger som jag kan rekommendera. Däremot är La Jolla precis norr om San Diego väldigt trevligt och väl värt ett besök!

Orange County/Newport Beach
Orange County söder om LA är gemytligt med många fina stränder. Bästa brunchen ever åt jag i Newport Beach. Där kunde man njuta av allt ätbart mellan himmel och jord och i priset på ringa 25 dollar ingick också obegränsat med valfria drycker. Tyvärr minns jag inte vad stället heter men för att komma dit, ta först den lilla transferbåten från centrum till den långsmala halvön. Gå sedan en bit till höger och där borde det ligga.

Palm Springs
Resortorten Palm Springs är en plats för avkoppling som ligger mitt i öknen. Vi tillbringade några lata dagar på härliga Viceroy. Så mycket mer än att sola och bada orkade vi inte göra i den 40-gradiga värmen.



Las Vegas/Grand Canyon
Las Vegas ligger förvisso inte i Kalifornien. Det tar dock endast fyra timmar från LA att köra dit och det är det värt. En galnare plats på jorden får man leta efter! Tacky, överdådigt och flådigt på en och samma gång är bara förnamnet och här blandas jetsetare och "white trash" för festande och spel hela natten lång. Tyvärr bodde vi varken på något hotell eller åt på någon restaurang jag kan rekommendera. Däremot gjorde vi en oförglömlig helikoptertur till Grand Canyon som inte bör missas när man "ändå är där"!






Kommentarer
Postat av: jessi

jag ska komma ihåg ditt inlägg när vi ska till usa nästa gång! Älskar läsa reseberättelser! TACK!



KRAMISAR

2010-07-17 @ 21:20:13
URL: http://lyckoljus.blogg.se/
Postat av: Malin S

Jippi jej att du bloggar igen!! =)

2010-07-20 @ 22:41:42
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0